
 

 

 

 

 

                 U.S. Public Diplomacy in Hungary: Past and Present 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

Edward Eichler 

       Seminar on U.S. Public Diplomacy 

       The Fletcher School 

       Ambassador William Rugh 

       April 25, 2008 



 1 

 In this paper I will be looking at United States public diplomacy efforts in 

Hungary. It will be broadly divided into two parts. In the first section I will be exploring 

the history of American public diplomacy in Hungary. I will start with a brief survey of 

the historical and political background of this small Central European nation, with a 

special focus on the 1956 revolution in Hungary. I will then look closely at the effects of 

Radio Free Europe on the revolution, which has been the subject of much debate. At the 

end of this section I will examine the role that American public diplomacy played in 

Hungary at the end of the 1980‟s, when the Soviet Union was on the verge of collapse 

and huge changes were afoot. 

 In the second part of my paper I will jump to more recent times, and look into the 

public diplomacy apparatus currently in place in Hungary, as well as the international 

political issues at the fore. I will also explore Hungarian public opinion towards the 

United States, and the interests the United States currently has in shaping this public 

opinion. Finally, I will evaluate the effectiveness of our current public diplomacy 

programs and make recommendations for changes which could improve things.  

 The broad questions I seek to answer in this paper are varied yet related:  Was the 

United States, and particularly Radio Free Europe, partly to blame for the tragedy of 

1956? What lessons can be drawn from this episode? Today, with the Cold War over, 

what is America‟s interest in pursuing public diplomacy in Hungary? And how effective 

are American public diplomacy efforts there? What can be done to improve the situation? 

 

 

 



 2 

 

Part I: The History of U.S. Public Diplomacy in Hungary 

Background 

In order to begin to understand public diplomacy in Hungary, it is necessary first 

to become acquainted with the country‟s recent history.  The 1920 Treaty of Trianon was, 

for Hungary, one of the most significant events of the twentieth century. During the First 

World War, Hungary fought, in alliance with Germany, Austria and the Ottoman Empire, 

against the Triple Entente of Great Britain, France and Russia. Having been defeated, 

Hungary was punished. As a result of the Treaty of Trianon, Hungary lost almost three 

quarters of its land and about two thirds of its inhabitants to Romania, Czechoslovakia, 

Poland, Yugoslavia and Austria (see Map 1). The psychological effects on Hungarian 

public opinion caused by this event are still felt today. According to the New York 

Times, it is still referred to as “the Trianon Trauma
1
.” János Széky, an accomplished 

journalist, editor, and translator, has noted that “Trianon is of course present in our 

political thinking not only subjectively, but also through the problems of Hungarians 

living abroad.
2
” 

 The conservative leader Miklos Horthy ruled Hungary between the Treaty of 

Trianon and the Second World War. According to Victor Sebestyen, who recently wrote 

an account of the 1956 Hungarian revolution, “[Horthy‟s] primary aim was simple: to 

win the return of historic Hungarian lands lost after the First World War. Hitler had 

promised to restore to Hungary most of Transylvania, Slovakia and Croatia… From the 

                                                 
1
 The New York Times, “Kosovo‟s Actions Hearten a Hungarian Enclave,” 4/7/08 

2
 From the transcript of a panel discussion on Trianon on 10/18/06 in Budapest, accessed 

at www.visegradgroup.eu/main.php?folderID=1095&articleID=9903&ctag=articlelist&iid=1 



 3 

mid-1930s, with Horthy‟s blessing, Hungary became increasingly Nazified.
3
”  The 

effects of the huge loss of territory, and Hitler‟s subsequent agreement with Horthy, 

almost certainly influenced Hungarian public opinion during the period. There was likely 

a sense of resentment towards the West and the United States for treating Hungary 

unfairly after World War I, and an increasing sense of insularity and nationalism during 

the years preceding the Second World War. During the Second World War, Hungary 

fought on the side of the Germans, and significant portions of land ceded in 1920 were 

returned to Hungary, though they were to be lost once again after the defeat of the Axis 

Powers. World War II left Hungary in a wretched state; Istvan Deak, who left the country 

in 1948 and became an expert on the history of Central and Eastern Europe at Columbia 

University, writes that “the war, including the death of perhaps a million Hungarian 

citizens, half of them Jews whom the right-wing regime of Regent Miklós Horthy 

deported to Auschwitz, destroyed public morality and left the country in ruins.
4
”  

 Hungary was occupied by Soviet forces in 1945, after a vicious 51-day battle with 

the Nazis in and around Budapest
5
. The previous year Joseph Stalin and Winston 

Churchill had made an agreement, known as „the percentage deal‟ (and referred to as „the 

naughty document‟ by Churchill); according to the terms of the deal, the Soviets would 

control Romania, the West Greece, and each side would have a 50% influence in 

Hungary and Yugoslavia
6
. As it turned out, in Hungary the Soviet Union took much more 

than 50%. Stalin installed a cruel apparatchik named Matyas Rakosi to run things in 

                                                 
3
 Victor Sebestyen, Twelve Days: The Story of the 1956 Hungarian Revolution, (New 

York: Random House, 2006), 8 
4
 Istvan Deak, “Did the Revolution Have to Fail”, The New York Review of Books, 

Volume LIV, Number 3 (March 1, 2007) 
5
 Sebestyen, 9 

6
 Sebestyen, 7 



 4 

Budapest. Rakosi had become a passionate communist while a prisoner of war in Russia 

during the First World War, and he ruled Hungary viciously. By 1948 he had 

consolidated power for the Communists.  

As after the Treaty of Trianon, the “post war division of Europe had a massive 

psychological effect in Hungary.
7
” According to Hungarian Eva Walko, described by 

Sebestyen as a “well-informed” and “astute” woman who traveled widely, “after the war 

we felt abandoned by the West, and our feeling proved to be right.
8
” Deak writes that “in 

the early postwar years, Hungary's weak democratic forces were unable to resist the 

power of the Communists, who had the support of the Soviet occupation forces in 

establishing a Stalinist regime.
9
” Rakosi ruled brutally and tortured many innocent 

people. During his time as President, the feared AVO
10

 became extremely powerful. 

According to Sebestyen, “between 1950 and 1953 more than 1.3 million people were 

prosecuted (and many of them jailed).
11

” This accounted for well over 10% of the 

population.  

 In 1953, Joseph Stalin died, and Nikita Khruschev became First Secretary of the 

Communist Party. Almost immediately, the Soviet policy towards Hungary changed, 

probably as a response to Stalin‟s excessive and counterproductive reforms, which had 

weakened the Soviet bloc in relation to the United States. The Soviets were perhaps also 

concerned that public opinion in Hungary and other satellite countries would become 

increasingly anti-Soviet and pro-American were the draconian tactics of Rakosi to persist. 

                                                 
7
 Sebestyen, 8 

8
 Sebestyen, 8 

9
 Deak 

10
 The AVO, the State Security Department, was the Hungarian version of the Soviet 

Union‟s KGB. It later changed names and became the AVH, the State Security Authority.  
11

 Sebestyen, 41 



 5 

At any rate, Rakosi was forced to share power with Imre Nagy, an agriculture expert and 

a “less fanatical Communist,
12

” who was appointed as Prime Minister. Rakosi was to 

remain as the Communist Party of Hungary‟s First Secretary. According to Charles Gati, 

an expert on Eastern Europe and Russia at Johns Hopkins University and the author of a 

recent work exploring the complex international politics of the 1956 Hungarian 

revolution, the Soviets were “dissatisfied with Hungary‟s Stalinist diehards, and worried 

about signs of instability.
13

” Whereas Rakosi had parroted the Soviet leader‟s every 

move, and referred to himself as “Stalin‟s best pupil,
14

” Nagy “disapproved of the rapid 

pace of collectivization in the Soviet Union in the 1930s and Hungary in the 1940s.
15

” 

While Nagy was for most of his life loyal to the Soviet Union, his “idealistic commitment 

to making socialism work” was more important to him.
16

 Nagy wanted “to show that 

there was such a thing as communism with a human face.
17

” The changes afoot in 

Hungary and elsewhere (notably, Poland) were welcomed by the US government as signs 

of a potential thaw in the communist bloc.  

Rakosi and Nagy were not able to work together; Sebestyen notes that “from the 

first day Rakosi worked tirelessly to sabotage Nagy‟s premiership and take absolute 

power back for himself.
18

” In 1955 he did just that, with the approval of the Soviets, 

forcing upon Nagy a round of self-criticism for his more moderate views towards 

                                                 
12

 Deak 
13

 Charles Gati, Failed Illusions: Moscow, Washington, Budapest, and the 1956 

Hungarian Revolt (Washington, DC: Woodrow Wilson Center Press, 2006), 26 
14

 Joseph Held, The Columbia History of Eastern Europe in the Twentieth Century (New 

York: Columbia University Press, 1992), 214 
15

 Gati, 33 
16

 Gati, 33 
17

 Sebestyen, 81 
18

 Sebestyen, 73 



 6 

agriculture. Nagy refused, and was expelled from the Communist Party, although this 

episode only strengthened his standing in the eyes of the Hungarian population. 

According to Gati, the Soviets “did not fully appreciate [Nagy‟s] popularity with his 

countrymen,
19

” and “the integrity he projected, the commitment to make things 

better…and the willingness to take on Rakosi and his hated acolytes combined to make 

him a folk hero.
20

”  Eva Walko notes that, by refusing to cooperate, Nagy “salvaged his 

reputation, his honor, and his pride” in the eyes of Hungarians.
21

 Nagy‟s refusal is 

significant with regard to US public diplomacy because it illustrates how out of touch the 

American government was with regard to the situation in Budapest—in the words of 

Gati, the U.S. Government was “both uninformed and misinformed about the prospects 

for change” when it chose to strongly criticize Nagy.
22

 This unfortunate fact will be 

explored more fully later in this paper.  

 In early 1956, Khruschev gave his famous “secret speech” entitled “On the 

Personality Cult and its Consequences” at the 20
th

 Congress of the Soviet Communist 

Party, in which he denounced Stalin. According to Sebestyen, “immediately it became 

apparent that Khrushchev had created a problem for all the satellite states, but especially 

for Hungary.
23

” When people in Budapest learned of the speech they began to openly 

ridicule Rakosi and his ilk, seeing in Khrushchev‟s words license to call for more change. 

The writer Stephen Vizinczey, a student in Budapest at the time, noted of the situation 

                                                 
19

 Gati, 34 
20

 Gati, 52 
21

 Sebestyen, 79 
22

 Gati, 5, italics removed 
23

 Sebestyen, 84 



 7 

that “there‟s nothing so impotent as a dictatorship that‟s weakening before your eyes.
24

”  

By July, Rakosi had been replaced by Erno Gero, his “sinister, cadaverous number 

two.
25

” The Petofi Circle debating group, named after Hungary‟s national poet, who had 

been a key figure in the 1848 revolution against the Hapsburg Empire, began meeting in 

March. The group was established by the Hungarian Communist Party‟s youth 

organization DISZ (Association of Working Youth), which is notable because it shows 

that in Hungary revolution arose from within rather than from without the communist 

party
26

. (This perhaps should have been a sign to the folks at Radio Free Europe that 

calling for wholesale regime change was perhaps not the best approach, which will be 

discussed more fully later). According to Sebestyen, “its meetings became huge public 

events, unique in the Soviet bloc, where for the first time since 1948 politics could be 

freely discussed.
27

”  

 

The Revolution of 1956 

The summer of 1956 was an exciting time in Budapest as people were freer to 

organize and debate than they had been in decades. Tension was mounting as Russia‟s 

puppets tried to extinguish the growing thirst for change and the anti-Soviet sentiments 

awakening around Hungary.  By October, events were coming to a head. On the 6
th

, 

Laszlo Rajk, the former Interior Minister, was buried. Though he was widely hated in his 

                                                 
24

 Sebestyen, 85 
25

 Sebestyen, 22 
26

 This might also be said of the changes that took place in Hungary in the late 1980‟s: 

Hungary, unlike Romania, East Germany, Albania, Czechoslovakia and Bulgaria, 

experienced a  smooth transition to democracy without a confrontation between those 

holding power and those seeking to take it. Changes arose from within the system itself. 
27

 Sebestyen, 87 



 8 

lifetime for being one of the architects of the police state, over 100,000 people came out 

to watch his burial, for Rajk had been killed by the AVO.  Sebestyen notes that “as one of 

the most prominent victims of the Terror, he had been transformed into a patriot.
28

” This 

funeral was an ominous sign of things to come later in the month.  

In late October, after a tense standoff, the Soviet Union gave in to Polish demands 

for more autonomy, withdrew their military and allowed “a Polish road to socialism.
29

” 

Soon after, Władysław Gomułka was elected as First Secretary of the Polish Communist 

Party. These developments added to the highly charged atmosphere in Budapest. At 3pm 

on the 22
nd

, more than 5,000 students attended a meeting and decided to leave the 

communist youth organization DISZ and start their own. The students ended up staying 

until midnight, and the historic “Sixteen Points” were drafted, calling for complete Soviet 

military withdrawal, fair elections, and the return of Imre Nagy to the head of the 

government. A demonstration was called for the next day. This turned into a riot and 

mobs took over the city, attacking Soviet forces. The fighting lasted until the 28
th

, at 

which point the Russians announced a ceasefire.  

For about a week, the Hungarians thought they had somehow emerged victorious. 

A new Social-Democratic government emerged with Nagy at the top. But on November 

3
rd

, the new Hungarian military leadership was invited for talks on Soviet troop 

withdrawals at a Soviet military base. This was a trap, and the men were arrested. Early 

the following morning, the Soviet military attacked Budapest again and ruthlessly 

                                                 
28

 Sebestyen, 96 
29

 Sebestyen, 100 



 9 

restored order in the city. Over 2,500 Hungarians were killed in all, to the Soviets‟ 722
30

. 

By the 10
th

 of November the revolution had been crushed completely.  About 200,000 

Hungarians managed to escape and flooded into Western Europe. Cardinal Jozsef 

Mindszenty, the influential Catholic leader of Hungary, took shelter in the U.S. Legation 

in Budapest and spent the next fifteen years there. Janos Kadar was installed as the new 

leader. He would hold power until 1988.  

 

Radio Free Europe  

 

The United States had cut off diplomatic relations with Hungary because of the 

Second World War. After the war ended, according to the U.S. State Department‟s 

website,  

full diplomatic relations were established at the legation level on October 12, 

1945… After the communist takeover in 1947-48, relations with Hungary became 

increasingly strained by the nationalization of U.S.-owned property, unacceptable 

treatment of U.S. citizens and personnel, and restrictions on the operations of the 

American legation…. [R]elations deteriorated further after the suppression of the 

Hungarian national uprising in 1956.
31

 

 

Given this context, what were the main public diplomacy instruments at the United 

States‟ disposal before and during the crisis of 1956? Apparently, and unfortunately, it 

seems that there was little potential for public diplomacy efforts other than through such 

broadcasters as Radio Free Europe and Voice of America. According to Gati, at the time 

of the revolution “the U.S. Legation in Budapest had but one fluent Hungarian speaker 

                                                 
30

 Mark Kramer, “The Soviet Union and the 1956 Crises in Hungary and Poland: 

Reassessments and New Findings,” Journal of Contemporary History, Vol.33, No.2, 

April 1998, p.210. 
31

 From the U.S. State Department‟s “Background Note” on Hungary, accessed at 
http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/26566.htm 



 10 

who, during the revolution, was busy accepting petitions from various Hungarian groups 

and individuals. Earlier in the 1950s, the CIA did not have an active program in or toward 

Hungary, which was assigned the lowest priority among the satellites of Central and 

Eastern Europe.
32

” Even during the revolution, “the U.S. Legation … did not have high-

level personnel to do its job of observing and reporting on Hungarian developments,” 

though “a new minister—Edward T. Wailes—who was quite unprepared for his 

assignment—arrived in Budapest on November 2.
33

” There were no exchange programs, 

no American cultural programs, and there was seemingly no effort on the part of 

American diplomats to work with local media in order to influence and shape their views 

towards America. There were efforts to use printed leaflets dropped from balloons in 

order to influence the Hungarian population, although these proved less effective than 

radio broadcasting. Voice of America and Radio Free Europe both had large audiences in 

Hungary, although, according to some audience research done shortly after the 

revolution, RFE was more popular, if less credible, which will be discussed in more 

depth shortly.   

Radio Free Europe was started during the Truman Administration in 1949 to help 

the United States win the Cold War. According to A. Ross Johnson, a research fellow at 

the Hoover Institution, it “was organized and funded by the U.S. government and beamed 

into Eastern Europe both to keep alive the hope of a better future and to make the Soviet 

empire a less formidable adversary.
34

” George Kennan, then head of the State 

Department‟s Policy Planning Staff, envisioned an organization devoted to bringing 

                                                 
32

 Gati, 5, italics in original 
33

 Gati, 180 
34

 A. Ross Johnson, “To the Barricades,” Hoover Digest, 2007, No. 4 



 11 

democracy to Eastern Europe, using the talents of refugees from these countries, and he 

asked Ambassador Joseph Grew to lead such an effort. According to Cissie Dore Hill, 

also from the Hoover Institution, the organization had several objectives from the start: 

“find work for the democratic émigrés from Eastern Europe; put émigré voices on the air 

in their own languages; and carry émigré articles and statements back to their homelands 

through the printed word.
35

” The station was embraced by Dwight Eisenhower when he 

became President in 1953. Eisenhower once said that “in the final analysis public opinion 

wins most of the wars and always wins the peace.
36

”  

Radio Free Europe was instrumental in disseminating news of the changes 

underway in the Soviet Union: it had “reported [Khrushchev‟s] speech in detail within a 

few weeks… [which] boosted the station‟s reputation for providing accurate news from 

behind the Iron Curtain.
37

”  RFE had also reported Stalin‟s death before official 

statements had been released, embarrassing the Soviet Union.
38

 According to Gati, Radio 

Free Europe “was the only influential tool of U.S. policy; it made itself present 

throughout the Soviet bloc, including Hungary. Despite jamming, Radio Free Europe‟s 

message of hope was widely heard and widely believed.
39

” Similarly, a 1952 report on 

RFE completed by General Motors noted that, in Eastern Europe in general, “it…appears 

that [RFE] is much more popular than the other Western radio stations like the Voice of 

America, the BBC, Radio France, or Radio Belgrade, which all have special programs for 

                                                 
35

 Cissie Dore Hill, “Voices of Hope: The Story of Radio Free Europe and Radio 

Liberty,” Hoover Digest, 2001, No. 4 
36

 Sebestyen, 58 
37

 Sebestyen, 84 
38

 Walter Hixson, Parting the Curtain: Propaganda, Culture and the Cold War 1945-

1961 (Macmillan: London, 1997) 62 
39

 Gati, 74 



 12 

the Iron Curtain countries.
40

” By 1954, RFE was broadcasting “twenty hours a day 

throughout most of the Soviet satellites.
41

” Johnson nicely summarizes the operations of 

RFE during this period:  

Located in Munich and broadcasting on short-wave transmitters from Germany 

and Portugal, RFE also gave East Europeans information about their own 

countries that was suppressed in the communist-controlled media. It was 

organized on a national basis— Hungarians talking to Hungarians, in this case—

in a decentralized structure with entities such as the Hungarian Service (then 

called the Voice of Free Hungary) having primary editorial responsibility under 

the general oversight of American senior management. The Americans were in 

effect the publisher; the émigré Hungarians were the journalists and editors of 

daily programming that encompassed a wide array of topics focused on internal 

political affairs in Hungary, as well as cultural affairs and world events.
42

 

 

 

RFE during the 1956 Revolution 

With Operation Red Sox and Operation Focus, RFE used balloons to drop 

millions of leaflets with messages like “the regime is weaker than you think” and “the 

hope lies with the people.
43

” According to Granville, some of the balloon efforts 

substantially worsened the American position in Hungary:  

While the balloon operations perhaps served a constructive purpose by raising 

citizens' awareness of what they could legitimately demand from their 

government, they sometimes backfired by irritating communist leaders, indeed 

even drawing them closer to the Soviet regime and to the masses. Aimed at 

eroding his popular support, Operation Focus made Nagy livid and leery of US 

intentions.
44

 

 

                                                 
40

 “Report on Radio Free Europe,” 12/15/52, Business Research Staff of General Motors, 

C.D. Jackson Papers, Free Europe Committee, Box 54, pp. 9-10, Eisenhower Presidential 

Library. Declassified 10/10/96. 
41

 Sebestyen, 58 
42

 Johnson 
43

 Sebestyen, 59 
44

 Johanna Granville, “Radio Free Europe's Impact on the Kremlin in the Hungarian 

Crisis of 1956: Three Hypotheses,” Canadian Journal of History, 12/04 



 13 

On October 15, 1956, after Nagy had been allowed to return to a position of power, and 

just as the revolution was about to begin, the U.S. charge-d‟affaires in Hungary, N. 

Spencer Barnes, sent the following telegram to the State Department, wishing to avoid 

angering Nagy further:  

Legation believes tone if not explicit wording of media comment on restoration 

should be benign and that media's main role in treating Hungarian affairs in future 

will be to give minimal publicity to Nagyist statements and actions. Nagy as 

premier reacted openly and violently to attacks on his regime by American radio, 

and Legation feels we should do all we can to forestall such occurrence once 

more.
45

  

 

Despite the views of Barnes, U.S. Secretary of State John Foster Dulles wasn‟t convinced 

that Nagy would refrain from physically punishing the student protestors. In a telegram to 

the U.S. Embassy in Belgrade from October 25, he “expressed his fears that the Nagy-

Kadar government might take „reprisals‟ against the Hungarian „freedom fighters.‟ By the 

next day, 26 October, State Department officials in Washington assumed the worst about 

Nagy, asserting in a top secret memorandum: „Nagy's appeal for Soviet troops indicates, 

at least superficially, that there are not any open differences between the Soviet and 

Hungarian governments.
46

‟" 

Granville speculates that “RFE's lack of support for Nagy… may have helped to 

sabotage the revolution by causing the Hungarian population and the Kremlin to doubt 

the Hungarian leader.
47

” An RFE report on interviews conducted with a group of 

Hungarians in Western Europe in March 1957 noted that “sources were unanimous in 

their opinion that RFE „pushed much too hard‟ during the revolution. At the beginning, 

RFE demanded the return of Imre Nagy; but when Nagy actually returned, RFE attacked 

                                                 
45

 Granville 
46

 Granville 
47

 Granville 



 14 

him. This was a serious mistake… The real achievements of the communist regime 

should not be attacked just because they are communist achievements.
48

” 

Radio Free Europe has been criticized for decades for its supposed 

encouragement of an uprising by the Hungarian against the Soviets, despite the intentions 

of the United States to stay out of the issue altogether. So it is necessary to look at what 

was actually said during the days in question. And it turns out that RFE‟s role has been 

overstated. There were indeed some „defamatory statements‟ made about Nagy. On 

October 24, announcer Janos Olvedi said that „instead of introducing real reforms, the 

[Nagy] regime tried to solve every problem by introducing only half-measures. They 

ignore the will of the people. Instead of setting up a popular representation, they 

continued to govern by way of a sham parliament.
49

‟” On the following day, Andor 

Gellert, RFE‟s chief Hungarian editor, claimed on the air that  

Imre Nagy agreed to the invasion of Soviet troops. Already on this very day this 

step of his is put down as one of the greatest acts of treachery in Hungary's 

history. And this will be remembered forever…Imre Nagy, who covered his 

hands in Hungarian blood...Where are the traitors...Who are the murderers? Imre 

Nagy and his government.
50

 

 

Had the U.S. known of Nagy‟s tensions with the hard-liners in the Soviet Union, the 

provocative RFE policy of castigating Nagy as just another communist stooge and calling 

for revolution might have been reappraised. Johanna Granville notes insightfully that “the 

Americans‟ premature distrust of lmre Nagy perhaps points to a larger pattern of bias in 

US foreign policy during the Cold War: a fundamental prejudice against communist 

leaders. Just as Soviet officials were blind to the concept of neutrality, so Eisenhower and 

                                                 
48

 “Interviews with a Hungarian group,” Audience Analysis Section, Special Report No. 

13, March 1957, 7-8 accessed at http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/hoover/index.html 
49

 Granville 
50

 Granville 



 15 

other US policymakers in the 1950s appeared blind to the existence of scrupulous, 

reform-minded communists.
51

” 

But despite these inflammatory and perhaps misguided statements, during the 

entire revolution there was only one broadcast which seemed to indicate that military 

assistance could be expected from the United States, and, notably, this broadcast 

explicitly went against RFE policy. In this program, from November 4, the same day that 

the Soviets came back into Budapest to put down the uprising, RFE announcer Zoltan 

Thury related a story from the British newspaper The Observer, which predicted that the 

United States would send troops in response to a Soviet invasion:  

The article goes on: “If the Soviet troops really attack Hungary, if this our 

apprehension should become true and the Hungarians will hold out for 3 or 4 

days, then the pressure upon the government of the U.S. to send military help to 

the freedom fighters, will become irresistible… If the Hungarian continue to fight 

until Wednesday, we shall be closer to a world war than at any time since 1939.” 

The reports from London, Paris, Washington and other Western reports [sic] show 

that the world‟s reaction to the Hungarian events surpasses every imagination. In 

the Western capitals a practical manifestation of Western sympathy is expected at 

any hour.
52

 

 

According to RFE‟s own policy review of their handling of the revolution, written by 

RFE political advisor William Griffith and released on December 5, 1956, this “probably 

constitutes the most serious violation” that occurred during the revolution and was 

“undoubtedly the one several Hungarian refugees and correspondents have referred to as 

„the promise that help would come which RFE broadcast on the weekend of 4 

                                                 
51

 Granville 
52

 William Griffith, “Policy Review of Voice for Free Hungary Programming, October 

23-November 23, 1956,” December 5, 1956,” in Csaba Bekes, Malcolm Byrne, and Janos 

M. Rainer, The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents 2002, Central 

European Press. New York, 468 (hereinafter “Bekes”) 



 16 

November
53

.‟”  The problem seems not to have been RFE policy but rather the 

overzealous Hungarian announcers going too far in their statements.  

According to Griffith, “the Hungarian Desk was constantly advised both from 

New York and in Munich to avoid giving the impression that the VFH [Voice for Free 

Hungary] was trying to direct the Revolution in Hungary… [and] to avoid discussing 

events in Hungary in too dogmatic terms, but instead to emphasize that our information 

was incomplete, that the situation was so complex that it could not be judged entirely 

from the outside.
54

” Nonetheless, there was often a marked difference between the 

planned programming and what was actually aired, in terms of tone more than subject-

matter: “While the summaries presented in advance are measured, qualified, logical 

presentations of arguments and points of view, too many of the programs emerged in 

final form as bombastic, rhetorical, overly emotional blasts at the Nagy Government…In 

short, major mistakes of tone and techniques were made in many of these programs.
55

” 

Shortly after the crisis, upon Eisenhower‟s request, Allen Dulles presented a classified 

four-page report on 20 November 1956, which read: "RFE broadcasts went somewhat 

beyond specific guidance in identifying with Hungarian patriot aims, and in offering 

certain tactical advice to the patriots.
56

"  

Griffith‟s policy report listed three other clear violations of RFE policy, all of 

which provide provided “detailed instructions as to how partisan and Hungarian armed 

forces should fight,” from information on how to sabotage railroad and telephone lines to 

                                                 
53

 Bekes, 467-8 
54

 Bekes, 470 
55

 Bekes, 470 
56

 Granville 



 17 

techniques of anti-tank warfare
57

. One of these programs “fairly clearly implies that 

foreign aid will be forthcoming if the resistance forces succeed in establishing a „central 

military command.
58

‟” Another “implies that the UN will give active support to 

Hungarians if they keep on fighting.
59

” However, despite the foolishness of these 

programs, they are in truth nothing more than implication and do not amount to a 

„smoking gun.‟ A CIA report completed shortly after the revolution claimed that  

after the revolution was well under way a few of the scripts do indicate that RFE 

occasionally went beyond the authorized factual reports…to provide tactical 

advice to the patriots [on] the course the rebellion should take…As soon as these 

deviations from policy were noted, steps were taken to impose rigid supervision 

of broadcasting content…Radio Free Europe did not incite the Hungarian people 

to revolution, which was the result of ten years of Soviet repression.
60

  

 

According to A. Ross Johnson, during the revolution military assistance was explicitly 

promised by only two foreign stations, one from a group of Russian émigrés in Germany, 

and the other from a group of Hungarian émigrés in Spain
61

. Johnson also notes that  

no broadcast before the revolution called for insurrection, violent confrontation of 

the communist authorities, or maximalist anticommunist policies, and…no 

broadcast during the uprising appealed to Hungarians to continue armed struggle 

against the Soviet army. Among 500 Hungarian-language programs aired during a 

month of nearly round-the-clock broadcasting, only one…said…that a „practical 

manifestation of Western sympathy is expected at any hour‟ [i.e. Thury‟s 

broadcast].
62

  

Yet, according to audience research done by the company International Research 

Associates in December 1956, 38% of the 1007 refugees interviewed thought that “the 

                                                 
57

 Bekes, 466-67 
58

 Bekes, 466 
59

 Bekes, 467 
60

 Sebestyen, 296 
61

 A. Ross Johnson, “To the Barricades,” Hoover Digest, 2007, No. 4 
62

 Johnson 



 18 

American broadcasts gave the impression that the U.S. was willing to fight if necessary to 

save Hungary.
63

”  

How could this be? Johnson believes that “RFE projected to Hungary the 

sympathy and moral and humanitarian support of the Western world. In the context of the 

revolution, this reporting— both accurate and journalistically responsible, with few 

exceptions—inadvertently became a source of false hope.
64

” Gati notes that, despite what 

RFE was actually saying, “what the Hungarians heard from the beginning was that they 

should not trust Nagy Imre and they should press ahead vigorously for all they sought—

up to and including, of course, the overthrow of Nagy’s government
65

.” Both of these 

assessments seem to be accurate: despite what the United States was intending to say to 

the Hungarians, they were hearing something different, and U.S. broadcasting could have 

done a better job of making sure our message was not misunderstood. 

According to one U.S. Official who asked to remain nameless, there was a “mass 

psychosis” and a lot of “wishful thinking” on the part of the Hungarians, who believed 

what they wanted to believe: “All [Thury‟s broadcast] shows is that a Hungarian émigré 

working for RFE picked up a story from the world press, in this case from a British 

correspondent in D.C. who voiced those hopeful expectations of help for the Magyars for 

his British paper…Not quite the same as a promise by the USG to offer military 

assistance.” That said, it is also true that the United States perhaps didn‟t do enough to 

make clear that we had no intention of providing military aid to Hungary. Gati notes that 

after 1956 “the United States soon and abruptly abandoned the hollow slogans of 

                                                 
63

 “Hungary and the 1956 Uprising,” International Research Associates, March 1957, 13, 

accessed at http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/hoover/index.html 
64

 Johnson 
65

 Gati, 167, italics in original 



 19 

liberation and rollback, but Washington never came clean by publicly acknowledging the 

damage it had done.
66

”  I will discuss possible reasons for the U.S. Government‟s lack of 

clarity during the revolution shortly.  But first I will turn to public opinion in Hungary.  

Why was RFE more popular than other radio stations such as the Voice of 

America or BBC? Perhaps it had something to do with the fundamental rationale of 

Radio Free Europe, which was, in essence, “we‟re the radio that they would have here if 

they had free radio,
67

” according to Csaba Chikes, Public Affairs Officer in the US 

Embassy in Budapest in the 1980‟s. This was a markedly different approach than that of 

an explicitly United States Government entity such as the Voice of America, and one that 

certainly appealed to Hungarians‟ sense of national solidarity. Some of the programs 

featured such colorful fictional characters as “Farmer Balint,” “Gallicus,” and “Colonel 

Bell,” which helped to differentiate RFE from the more traditional news stations like 

VOA and BBC. According to formed RFE employees Geza Ekecs and Janos Kund, 

“Imre Györi-Mikes („Gallicus‟), his pen dipped in vitriol, was castigating the communist 

regime in his program series Reflector… Idiomatic Hungarian, rustic pronunciation, and 

sharp wit characterized Bálint Czupy („Farmer Bálint‟) when he spoke to millions of 

listeners. Julián Borsányi („Colonel Bell‟), a former high-ranking officer of the 

Hungarian Army, informed the audience about topics of science, technology, and military 

strategy.
68

” According to a January 1957 RFE report, when a group of Hungarian 

refugees were asked “whether they could recall the names of any specific programs or 

personalities in Western broadcasts, 329 of the 800 subjects mentioned RFE programs 

                                                 
66

 Gati, 19 
67

 From conversation with Mr. Chikes, 2/16/08 
68

 Geza Ekecs & Janos Jund, “Bye-bye SZER [Szabad Europa Radio, Hungarian for 

Radio Free Europe]” accessed at http://www.janoskund.de/artikel.html 

http://www.janoskund.de/artikel.html


 20 

490 times, BBC programs 30 times and VOA programs 3 times by name.
69

” Gallicus was 

the most popular with 195 mentions, and Colonel Bell was second with 101. The 

aforementioned report prepared by International Research Associates found that, from a 

sample of around 1000 refugees, “almost nine out of ten listened to RFE, more than 

seven out of ten to VOA, and six out of ten to BBC.
70

”  

Radio programming from abroad as a whole was widely popular at this time in 

Hungary. According to Johnson, “a 1956 survey of a thousand Hungarian refugees in 

Austria concluded that foreign radio had been their major source of information during 

the revolution. Ninety percent said they had listened to foreign programs; of these, 81 

percent frequently listened to RFE and 67 percent listened to both the Voice of America 

and the BBC. RFE unquestionably had large audiences and a great impact in Hungary 

during the 1956 revolution, but all Western broadcasters played a role.
71

” 

According to a report conducted by RFE, “BBC was cited as being the most 

popular station among the better educated listeners—largely because of people‟s belief in 

its news objectivity.
72

” But, notably, “RFE seems to have been listened to more 

frequently, and its programs are recalled far more frequently by people who are asked to 

name any Western radio personality or programs to which they listened.
73

”  But this 

salience was not always a good thing. In this same report there is a quote from a 

                                                 
69

 “Hungarian Refugee Opinion,” Audience Analysis Section, Special Report No. 6, 

January 1957, 18 accessed at http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/hoover/index.html 
70

 “Hungary and the 1956 Uprising,” International Research Associates, March 1957, 5, 

accessed at http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/hoover/index.html 
71

 Johnson 
72

 “Some aspects of Hungarian Audience Reaction to RFE News, Information, and 

Commentaries,” Audience Analysis Section, Special Report No. 7, January 1957, 1 

accessed at http://www.osa.ceu.hu/digitalarchive/hoover/index.html 
73

 ibid 



 21 

Hungarian engineer who supported Imre Nagy: “RFE always distinguished between bad 

and worse, never or rarely between bad and less bad. When the whole nation turned 

toward Nagy as the less bad, the Reflector only said that a communist remained a 

communist.
74

” There was widespread skepticism about RFE‟s credibility: “in political 

arguments, the participants countered the charge of „that‟s a communist lie‟ with „that‟s a 

Free Europe lie!‟ Another source compared RFE with the communist press. He said 

listening to RFE was like reading Szabad Nep [Free People, the Communist newspaper]: 

„When reading Szabad Nep one always tried to read between the lines and while listening 

to RFE one had to listen between the words.
75

” 

 Though it was closely connected to the CIA, the organizers of RFE wanted to 

maintain the illusion of independence. RFE was founded by the “National Committee for 

a Free Europe,” which was from the first, according to Gati, “financed almost exclusively 

by the CIA.
76

” There was private funding as well, through the RFE‟s “own fund-raising 

arm, the so-called Crusade for Freedom,” which was, as Gati notes,  “but a front to cover 

up CIA‟s secret role in funding and supervising RFE‟s operations.
77

” According to 

Johanna Granville of the Hoover Institution, “in 1956 alone RFE's annual budget was 

$21,000,000, of which $16,000,000 was furnished by the Central Intelligence Agency.
78

” 

The connection between the CIA and RFE was not widely known, though there were 

rumors that such a relationship existed. Stacey Cone, a professor of journalism at the 

University of Iowa, notes that “although it took nearly two decades, the rumors were 

                                                 
74

 ibid, 3 
75

 ibid, 4-5 
76

 Gati, 97 
77

 Gati, 97 
78

 Johanna Granville, “Radio Free Europe's Impact on the Kremlin in the Hungarian 

Crisis of 1956: Three Hypotheses,” Canadian Journal of History, 12/04 



 22 

eventually confirmed when RFE was identified by the New York Times in 1967 as being 

CIA sponsored.
79

” RFE was funded by the CIA until 1971, and “thereafter by open 

congressional appropriation,
80

” according to Johnson.  

RFE‟s aforementioned desire for maintaining the appearance of autonomy was 

rendered somewhat difficult by the Central Intelligence Agency‟s rather austere rules. A 

1951 CIA handbook had endorsed a focus on “the monstrous all-devouring ambitions of 

Soviet imperialism, the cruelty and unworkability of communist institutions, and the 

proven advantages of the democratic way of life,” and its central purpose was “to 

contribute to the liberation of the nations imprisoned behind the Iron Curtain by 

maintaining their morale and stimulating in them a spirit of non-cooperation with the 

Soviet-dominated regimes.
81

” According to Sebestyen, “broadcasters were barred from 

using such words as „peace‟ and „disarmament‟ in relation to the Soviet bloc, as these 

might signal international acceptance of Russian control over Eastern Europe. No 

restraint was placed on RFE‟s anti-communism or its „outspoken belligerence.
82

‟” And 

according to Walter Hixson, “broadcasts were to exploit every opportunity to point out 

lies, weaknesses, and repression, contrasting these actions with the moral, political, and 

economic superiority of the West.
83

” Judging from these comments, it comes as a 

surprise that so many Hungarians believed RFE‟s broadcasts to be true.  But RFE seems 

to have taken a more nuanced approach at times as well: 

                                                 
79

 Stacey Cone, "Presuming a Right to Deceive: Radio Free Europe, Radio Liberty, the 

CIA, and the News Media," Journalism History 24.4 (1998-99): 148-56 
80

 A. Ross Johnson, “To the Barricades,” Hoover Digest, 2007, No. 4 
81

 Hixson, 61 
82

 Sebestyen, 59 
83

 Hixson, 61 



 23 

RFE guidelines targeted programming for East European youth groups, workers 

and peasants, but the station refrained from directly addressing underground 

resistance groups… RFE appealed to Eastern European youth with programs on 

sports, entertainment, science and technology, and features on youth in the West. 

RFE offered invidious comparisons with life in the West in its programming 

targeting workers and peasants… RFE broadcasters constantly emphasized their 

common national identity with the listener by calling their programs “Poles 

Speaking to Poles,” and “Hungarians to Hungarians,” and so on.
84

  

 

Another interesting question is the effect that RFE had on decision-makers in the Soviet 

Union. Johanna Granville claims that “RFE's broadcasting was perhaps a key causal 

factor in the Soviet crackdown for at least three distinct, but interrelated, reasons: the 

broadcasts contributed to Moscow's lack of faith in Nagy's ability to control the situation; 

they aroused Soviet fears of Hungary's withdrawal from the Warsaw Pact long before 

Nagy himself announced it; and the broadcasts contributed to the disbandment of the 

Hungarian security police (AVH), thus convincing Soviet (and Hungarian) communist 

leaders that Soviet troops were needed to fill the security vacuum in Hungary.
85

” While 

Granville presents intriguing insights, it is always difficult to quantify the extent to which 

one event „caused‟ another, especially without hard evidence, of which there seems to be 

none in this case. Granville admits that “nowhere is there a transparent, fool-proof 

statement such as: „We think Nagy has lost control because we heard RFE denouncing 

him and therefore we have decided to intervene.‟ So one is left to wonder to what extent 

the Soviet elites were influenced by RFE, although it would be surprising if there were no 

effect at all.                                                                                           

 The effect of RFE on Western elites warrants mention too. Gati, citing the 1953 

                                                 
84

 Hixson, 61 
85

 Johanna Granville, “Radio Free Europe's Impact on the Kremlin in the Hungarian 

Crisis of 1956: Three Hypotheses,” Canadian Journal of History, 12/04 



 24 

meeting of Chiefs of Mission in Vienna, notes that those officials who served in 

Embassies in Communist nations were more inclined to limit RFE activities:  

By 1953-54, diplomats in both the United States and in Western Europe often 

thought their work would be made easier if RFE did not exist or if it became less 

confrontational…Those engaged in or favoring psychological warfare against the 

Soviet Union believed RFE would make life more difficult for the Communists 

and therefore it was a good idea, while Western diplomats who dealt with 

Communist governments on a daily basis found that RFE‟s unsparing attacks on 

those governments made the task of diplomacy more difficult; they felt RFE 

should be less inciting and more informative.
86

  

 

In the meeting cited by Gati, “it was agreed that the discussions had shown that 

conditions in the individual satellite countries vary considerably and thus that we should 

consider each country individually rather than lumping them together more or less 

indiscriminately,
87

” which the broad policy goals of the RFE, mentioned above, served to 

do. It seems clear that RFE had broad influence not just on the people in Hungary, but 

also on decision-makers in both Washington and Moscow, although as stated above, this 

influence is difficult to quantify. 

Charles Gati sums up the importance of RFE to United Stated diplomatic efforts 

in Hungary in the 1950‟s:  

For most Hungarians, RFE was the United States and the United States was RFE. 

There was little diplomatic or economic intercourse between the two countries in 

the 1950‟s. By sharp contrast, although most Hungarians in the countryside did 

not have shortwave radios capable of picking up foreign stations‟ signals, RFE‟s 

broadcasts had a steady, growing, and receptive audience in Budapest and other 

cities. Its advantage over the BBC, which was respected by intellectuals for its 

objectivity; over the Voice of America; and over Deutsche Welle had to do with 

the RFE‟s extensive programming: it was on the air (almost) around the clock. 

Also, with its persistent attacks on communism and hopeful message about the 

future, RFE made its listeners feel good.
88

 

                                                 
86

 Gati, 97 
87

 Summary minutes of the Chiefs of Mission Meeting at Vienna, September 22-24, 1953, 

Foreign Relations of the United States, 1952-54, 8:87 
88

 Gati, 96 



 25 

 

 

But Radio Free Europe was not just involved in propaganda. There was an “active 

information network, aided by hundreds of agents who had infiltrated the Soviet empire, 

[which] enabled the station to disclose the identities of secret police officials.
89

” In 

Hungary, for example, RFE “revealed the identity of a smuggler who took money from 

anti-communist Hungarians, promising to sneak them over the border into the U.S. zone 

of Austria, but instead routinely delivering them to the secret police.
90

 

 

The International Politics of 1956 

According to Gati, in addition to Stalin‟s death and subsequent censure, two other 

facts bolstered Hungary‟s chances at gaining concessions from the Soviet Union. The 

first was the fact that only one year earlier, Russia had withdrawn its troops from Eastern 

Austria, which had subsequently become pluralist and embraced the free market. The 

second was the fact that “Hungary, unlike Poland, where anti-Soviet sentiments were also 

rising, had little or no strategic significance for Russia.
91

” Gati concludes that had the 

Hungarian demands not been so radical, Khruschev might have allowed Hungary some 

autonomy so he could focus on the problems in Poland as well as maintain his anti-

Stalinist policies in Moscow. 

Yet many of those involved in the revolution expected help from the Western 

powers, which surely encouraged Hungary‟s demands for sweeping change. And there 

was, arguably, reason to think help was on the way. As noted above, throughout the 

                                                 
89

 Hixson, 62 
90

 Hixson, 62 
91

 Gati, 5 



 26 

decade Radio Free Europe had been subtly and indirectly urging the Hungarian people to 

stand up to their Soviet masters. But when this long-awaited event actually came to pass, 

America refused help of any kind. How could this have occurred? In order to answer this 

question one has to look at the broader context of the revolution. Multiple factors were at 

play.  

First of all, the American domestic political situation was a key factor. When the 

above events occurred in Hungary, the Republican Dwight Eisenhower was in the final 

stages of his reelection campaign against Democrat Adlai Stevenson. At the time, there 

were three discrete „dimensions‟ of U.S. policy towards the Soviet bloc: confrontation, 

competition, and cooperation. As Gati notes, “Confrontation signified efforts to obtain 

freedom for the region; competition signified efforts to encourage the rise of national 

Communist or Titoist regimes; and cooperation signified interest in reform and long-term 

evolution within the confines of the Soviet bloc.
92

” Clearly these ideals were somewhat at 

odds, and by 1956, with the Soviet Union appearing to be thawing after Stalin‟s death, 

many in the administration, including Kennan, felt that confrontation should be 

abandoned.  Eisenhower was inclined to support Kennan‟s view, but this was impossible 

because any appearance of compromise with the Soviets would enrage the hard-line right 

wing of the Republican Party. Gati writes that,  

In this atmosphere, there was no way to reconcile the appearance of sacrificing 

the vision of a free Eastern Europe on the altar of either détente or Titoism with 

attendance at self-satisfying prayer breakfasts devoted to the enslaved peoples of 

Eastern Europe. The dimension of confrontation or at least the rhetoric of 

confrontation had to remain the central part of the policy mix that the United 

States presented both to its own people and to the world.
93

 

 

                                                 
92

 Gati, 98 
93

 Gati, 99-100 



 27 

Secondly, at just the same time as the events in Hungary, another predicament 

was emerging in the Suez Canal. On October 29, Britain, France, and Israel cooperated 

on an invasion of Egypt, following Egypt‟s decision earlier that year to nationalize the 

Suez Canal. This crisis took its place as Eisenhower‟s biggest priority. According to 

Sebestyen, the President‟s “major concern…was the yawning crack in the Western 

alliance and a conflict in the Middle East that he feared could extend the cold war to 

another continent…Over the next few days he had dozens of meetings and telephone 

calls about the Middle East and very few about Hungary.
94

”  

The third and perhaps most significant factor influencing America‟s policy 

towards Hungary was the Soviet Union itself. Eisenhower was receiving “confusing and 

contradictory” reports from Budapest and Moscow, and wasn‟t sure what to make of 

them.
95

 The President didn‟t want Hungary to turn into a third world war: “Eisenhower 

had decided almost at once that he would not interfere in Hungary. From the moment he 

heard that an armed uprising had begun in Budapest, the President‟s main anxiety was to 

reassure the Soviet Union that the United States had no interest in the satellite states.
96

” 

Moreover, Hungary was not strategically important for the United States. According to 

Gati, “Hungary‟s low priority…was largely due to its location; it was harder to reach than 

East Germany or Czechoslovakia. Until 1955, the part of Austria that bordered on 

Hungary was under Soviet military occupation. After 1955, neutral Austria, which took 

its treaty commitments seriously, did not welcome American intelligence or paramilitary 

                                                 
94

 Sebestyen, 208 
95

 Gati, 199 
96

 Sebestyen, 139 



 28 

agents on its soil.
97

” Gati concludes that despite the lack of good intelligence about 

Hungary, in the final light of day, the reason that America didn‟t do more for the 

Revolution “was not the absence of information; it was the lack of interest in partial 

change.
98

”  

As early as 1952, the Economist was reporting that “to encourage in any way, 

even by accident, the belief that the West is preparing to go to war for the liberation of 

Poland, Czechoslovakia and the rest is to mislead millions of gallant people” and that 

“what is dangerous is that an unofficial and covert policy of „actively supporting passive 

resistance‟ should run parallel with an official policy of doing next to nothing about 

Eastern Europe.
99

” These sentences proved remarkably prescient.  

In summary, it seems that the United States is neither as guilty as is commonly 

supposed for encouraging Hungarian resistance to the Soviet Union, nor as innocent as 

we might like to believe. Had the U.S. Government had a more discerning view of the 

situation on the ground in Hungary, and the likely consequences of its seeming support 

for resistance, the tragedy might have been mitigated or even averted altogether. There 

seems to me to be three lessons for the United States from the events of 1956. First, even 

if our policies are correct, we have to be vigilant in making sure that those carrying them 

out are not distorting them. Though there were no major problems with RFE‟s stated 

policies during the revolution, a few of the announcers chose to disregard them. Second, 

we should always seek the most nuanced, subtle, and accurate information. The 

temptation to embrace simplistic Manichean preconceptions exists, though it should be 

                                                 
97

 Gati, 73-4 
98

 Gati, 108 
99

 The Economist, April 26, 1952, 203-4 



 29 

rejected out of hand. Had we known the truth about Nagy‟s standing in Hungary, our 

broadcasts could have been a lot more helpful to the struggle against Soviet domination. 

And finally, we should always seek to make the policies of the United States clear and 

explicit to all relevant parties. Had the Hungarian people known that the United States 

was not coming to their aid, it seems very likely that the tragedy could have been 

avoided. 

 

A Modern Analogue 

A situation remarkably similar to Radio Free Europe‟s perceived assurances of 

assistance occurred at the end of the First Persian Gulf War, in February 1991. After 

about a month of fighting between the United States and Iraq, a radio station run by the 

CIA, The Voice of Free Iraq, called for the people to stand up to Saddam Hussein‟s 

regime. Most of those who would rise up were Shias. According to Robert Fisk, a 

respected journalist who has covered the Middle East for decades,  

[the February 24
th

 broadcast] was explicit: the war and destruction would continue 

unless the Iraqi people overthrew their dictator. The radio didn‟t say the moment 

of liberty was at hand. Iraqis were told that if they wanted to survive, they must 

rebel. „Hit the headquarters of the tyrant and save the homeland from destruction,‟ 

the radio said. But anyone listening to the station was entitled to believe that the 

Western and Arab armies would come to their rescue.
100

                                                                                

                                                                                                                            

Transmitting from Saudi Arabia, the voice was that of Salah Omar al-Ali, who had at one 

time been a member of Saddam Hussein‟s Revolutionary Command Council and the 

Regional Command of the Arab Socialist Baath Party. In 1992, he had been purged by 

Saddam personally. al-Ali continued:  

                                                 
100

 Robert Fisk, The Great War for Civilization, (New York: Random House, 2005), 646 



 30 

Prove to your people and nation that your are faithful and honourable sons of this 

generous country… Stage a revolution now, before it is too late….He [Saddam] 

will flee the battlefield when he becomes certain that the catastrophe has engulfed 

every street, every house and every family in Iraq.
101

 

 

According to Fisk, it was not just the CIA‟s station that was fomenting an imprudent 

uprising. Apparently the Voice of America also called people to arms: a seventeen-year-

old Shiite named Haidar al-Assadi listened and expected “the allies to liberate Iraq and 

rid us of this criminal. I remember listening to the Arabic service of the Voice of America 

which told us that the uprising was large and we would be liberated.
102”

As in Hungary, 

there seem not to have been explicit promises of U.S. military support, but instead a 

policy that amounted to allowing the beleaguered Iraqis to believe what they wanted, 

with little regard for the repercussions. In the event, the uprising was crushed by the Iraqi 

army and thousands of people were executed mercilessly. February 28
th

 marked the end 

of active hostilities; the „war‟ was over, despite what many brave Iraqis hoped for and 

expected. It is unfortunate and alarming that after the events of 1956 in Hungary, such 

similarly misleading programming was coming from American broadcasters in Iraq, with 

such comparable results.  

 

Public Diplomacy in Hungary in the 1980’s 

After 1956 things in Hungary quickly calmed down. At first Kadar was vilified as 

a collaborator, but slowly he relaxed his iron grip and the people began to grudgingly 

respect him. In 1962 almost all the prisoners from the revolution were released. The 

events of 1956 were largely forgotten or ignored, and a collective amnesia took hold; 

                                                 
101

 Fisk, 646-7 
102

 Fisk, 647 



 31 

only relatively recently, in 1989, was Imre Nagy officially reburied (he had originally 

been interred in an unmarked grave). Hungary was the most relaxed and most prosperous 

of the Soviet satellites, and continued to make slow reforms through the 1980‟s.  Kadar‟s 

lenient policies became known as „Gulyas Communism.‟ He famously said at one point 

that "he who is not against us is with us,” and indeed this seemed to be the guiding 

philosophy of his government.  

Hungarian-American Csaba Chikes went to Hungary in 1983 as the Public Affairs 

Officer in the U.S. Embassy. I had the chance to meet with Mr. Chikes in February at his 

home in the suburbs of Washington, D.C., and he told me that the United States policy in 

Hungary during the time he was there was one of “differentiation,” of exploiting 

perceived differences among the Eastern Bloc nations. Given this nuanced goal, which 

contrasts quite starkly with the more black-and-white, us-and-them approach taken by the 

United States before and during the 1956 revolution, more attention and resources were 

devoted to public diplomacy. One significant public diplomacy event during this period 

which illustrates the extent to which relations were improving between the United States 

and Hungary involved the Crown of St. Stephen (pictured).    

  

According to myth, Pope Sylvester II gave the Crown to St. Istvan (Hungarian for 

Stephen) on Christmas day in the year 1000 CE. Stephen had resolved to raise Hungary 

to the status of a Christian kingdom, placing it on an equal footing with other European 



 32 

states; thus he shrewdly requested his crown from the Pope, the spiritual leader of 

Western Europe, rather than from the Holy Roman Emperor. This crown became one of 

the most powerful symbols of Hungarian nationhood. 

At the end of World War II, in 1945, with the Russians rapidly advancing into 

Hungary, the Royal guard watching the crown placed it in a black satchel and smuggled it 

to Austria. There a Hungarian general gave it to an American colonel. At first it was kept 

in the American zone of Austria but was later transferred to Fort Knox in Kentucky, 

where it remained until 1978. At this point there was a debate in the Carter administration 

about the possible return of the crown to Hungary. Some in the United States didn‟t want 

to give the Crown back to a Communist regime, but, according to Chikes, “intelligent 

minds won out,
103

” and it was returned. “And it actually served our interests, by 

encouraging Hungarian nationalism,” Chikes said. 

The Hungarian government stipulated that, officially, Kadar had had nothing to 

do with this deal. So while he was on vacation, the Carter administration turned the 

Crown over to the people of Hungary. There was one more condition—it had to be 

displayed publicly, which the U.S. government hoped would contribute to a rising sense 

of pride in the Hungarian people.  The positive aspects of this event were not lost on the 

State Department, which has posted a story about this episode on the U.S. Embassy to 

Hungary‟s website: 

The decision by President Jimmy Carter to return the Crown in 1978 was a 

controversial one, and one which took political courage. President Carter made 

his decision based on the evidence that Hungary's record on human rights—its 

tolerance of religious expression, its facilitating of travel and communication—

while not perfect, deserved recognition as an example to other Soviet-bloc 

countries. Many people on both sides of the Atlantic adamantly opposed the 

                                                 
103

 This and subsequent quotes come from an interview with Mr. Chikes on 2/16/08 



 33 

return of the Crown at a time when Hungary was still under Communist rule. 

Carter felt that it was only right that the Crown be returned before a whole 

generation of Hungarians came of age without understanding its symbolism. After 

all, he said, the Crown belonged to the Hungarian people. As hoped, the return of 

the Crown was both an occasion for improving U.S.-Hungarian relations and a 

device for pulling Hungary towards the west. It allowed the traditional warm 

relations between the two countries to resurface.
104

 

 

The delegation sent by the Carter administration included Secretary of State Cyrus 

Vance, Adlai Stevenson, Congressman Lee Hamilton, and Nobel Prize Winner Dr. Albert 

Szent-Györgyi. 

 As evidenced by this episode, relations between Hungary and the United States 

were improving. However, according to Chikes, when it came to radio programming, 

Radio Free Europe continued to denigrate the Communist leadership. The contrast 

between RFE and VOA was much the same as it had been in the 1950‟s: whereas VOA 

was “projecting a benign view,” RFE was still “vigorously, vehemently anti-Communist” 

and their programming was a “terrific screed.” Chikes notes that RFE referred to Kadar 

as a “crook,” even though “the Hungarian people as a whole didn‟t think he was such a 

bad guy…they knew [life in Hungary] wasn‟t like Czechoslovakia or Romania or 

Bulgaria, or Russia for that matter… This kind of hysterical rant is just not very helpful.” 

This recalls the counterproductive vilification of Imre Nagy by RFE in the 1950‟s which 

undermined RFE‟s credibility in Hungary.  

Chikes told me that at one point he was able to negotiate with his counterparts in 

the agitprop department of Hungary a visit by the Director of VOA in order to see first-

hand how things really were in Budapest. He was unable, however, to negotiate a similar 

visit by the director of RFE. The Hungarians had a very “sophisticated” approach to this; 

                                                 
104

 From the U.S. Embassy in Budapest‟s website 

(http://hungary.usembassy.gov/holy_crown.html) 



 34 

in essence, they saw no upside, according to Chikes. If the Director was impressed by 

Hungary‟s openness and RFE programming were to reflect this new perception, but 

continued to criticize the more repressive East Germany and Czechoslovakia, Hungary 

would be seen as drifting too far to the West and its position among the Warsaw Pact 

countries would weaken. On the other hand, if the Director were to confirm that 

everything was as bad as RFE had been saying all along, giving subsequent broadcasts 

added credibility, that wouldn‟t help the Hungarians either. So no such visit was made.  

 According to Chikes, the International Visitor exchange program was the most 

effective instrument for U.S. Public Diplomacy during his career:  

 [It‟s] the single most important thing we do…Whatever they think about the US, 

if they come and see 30 days in the states that‟s laid out, designed to their 

interests, they tell us what they want to see, and they come back invariably with a 

positive [view of America]. They may come back and say I still think your policy 

stinks, but boy, the people are great, what goes on in America is really [great]. 

Otherwise what they get is Hollywood and TV. 

 

Chikes told me that a “cultural agreement…was necessary in all these Communist 

countries… In most Communist countries they used the cultural agreement to define the 

outer limits of what they would let you do,” for example 10 Hungarian scholars for 10 

American scholars, 10 leaders for 10 leaders, etc. “The typical Communist cultural 

agreement would delineate what you can do and no more. But in the Hungarian case, that 

provided the floor to your activities. We would do no less than this…. At one point we 

had the highest number of both Fulbright scholars and International Visitors.” Hungarian 

officials chose the visitors to the U.S., though the Americans had veto power over the 

selections. Chikes only used this power once, when he knew that one of the individuals 

selected by the Hungarians had worked with the KGB and had “done in” some of Chikes‟ 

other contacts by recording their conversations.  Chikes felt that this individual wasn‟t a 



 35 

scholar and wasn‟t the kind of person that the United States wanted on a Fulbright. The 

problem was that one of the American Fulbrighters who was planning on visiting 

Hungary would have had to give up his trip in return, so in the end this individual was 

allowed to travel to the U.S. According to Chikes, this was the only case where such a 

questionable individual was sent to the U.S. from Hungary.  

The cultural agreement also included exhibitions. These were very popular during 

the Cold War and focused on such subjects as American theatre (which included the 

performance of one-act plays), American design, Native American culture and history, 

and American film. Chikes travel around Hungary putting on such events, and he told me 

that in every case there was 100% cooperation from the Hungarian side. These were 

exhibitions that the Hungarians wanted to see, and that the Americans wanted to provide. 

The Embassy also put on a series of first-run American movies, such as Amadeus, which 

was hugely popular. There were also occasionally visits of well-known American writers 

to Eastern Europe, including John Updike, Edward Albee, and William Styron. 

The ambassador at the time, Mark Palmer (‟86-‟90), was very media-savvy and he 

appeared on television in Hungary quite frequently, and would also do Q & A‟s with 

students at universities. There were also live panel discussions in the mid 1980‟s on 

WORLDNET TV, USIA‟s satellite station, which was linked up with local Hungarian 

television stations. A heart surgery panel discussion in Hungary was the first such 

program in the Warsaw Pact, “an anodyne topic, but pretty amazing, because 

WORLDNET was known for the program Let Poland Be Poland, which was incredibly 

provocative and anticommunist,” according to Chikes. Such programs evolved into live 

interviews via satellite.  



 36 

Chikes told me that a significant amount of his time was spent cultivating 

relationships with universities in the major cities of Hungary (Szeged, Pecs, Debrecen, 

and Budapest), most often with English professors but occasionally also with the 

university rectors. These meetings were very formal and had to be set up with the 

government in Budapest. Chikes met regularly with the Ministry of Culture, the Ministry 

of Education, the Foreign Ministry, and the so-called “White House” (the producers of 

agitprop) in order to discuss upcoming programming and events.  

 The work environment seems to have been very fast-paced and somewhat 

stressful. Chikes told me that “we always knew that what you‟re able to achieve is limited 

by what you‟re able to do yourself…[the Hungarians] didn‟t put up any barriers. And so 

you tend to work yourself into a frenzy….We were always ahead of our resources. You 

yell charge and you‟re through the enemy lines and you turn back and your baggage train 

is a couple miles back there and you‟re in big trouble all of a sudden. We kept feeling 

that that was the case.” Chikes was flooded with assignments from headquarters: “You 

have to imagine, there are hundreds of people back here [in D.C.] who each have 

something they want you to do: pamphlets, articles, films, exhibits, VOA. You had to 

rank them in order of importance. You could spend all your time just doing that if you 

wanted to. ” The public affairs officers had to do all the paperwork and legwork for the 

Fulbright and International Visitor grants themselves (whereas nowadays there is the 

Hungarian American Fulbright Commission, which has a staff and a director), and at the 

time these programs were the largest in the region, according to Chikes. He also noted 

that at times the job was wearying, that always being on-duty, even in social occasions, 



 37 

“grinds you down.” “That is really hard work. I used to have like 100 people over to my 

house, and every person wanted something from me, or else, why bother?” 

 The public opinion of the Hungarians at the time was complex and merits further 

elaboration. Csaba referred to a perception in the United States of a “smoldering hatred” 

of the Russians on the part of the Hungarians. He doesn‟t think this was the case. Rather, 

the Hungarians tended to view Russians as “poor ignorant slobs” in a patronizing way. 

“„They‟re a bigger richer country, and they can‟t do for their people what we‟re doing 

here,‟” is how Csaba characterized the general attitude as he saw it. Thus the ground was 

fertile for American public diplomacy efforts. According to John Menzies, who started 

his distinguished Foreign Service career as a Junior Officer Trainee in Budapest in 1982, 

the general attitude towards America were very positive: “They loved America, as a 

beacon of hope and freedom, that stood by them even at great distance.
105

” The job of the 

Public Affairs section was simply “to poke holes in the system and let light in from the 

outside.”  

Menzies, who had graduated from UC-Santa Barbara, expanded the Fulbright 

program to include two additional slots at his alma mater. One of these slots was filled by 

Geza Jeszensky, who later became Hungary‟s Foreign Minister and Ambassador to the 

United States. Menzies also played a role in the efforts of Hungarian-American 

businessman George Soros to create a “foundation in Hungary to support culture and 

education and the country‟s transition to democracy.
106

” When Soros first arrived in 

Hungary in the early 1980‟s with the intention of spending four million dollars a year, 

                                                 
105

 This and subsequent quotes are taken from a telephone conversation with Ambassador 

Menzies on 2/20/08. 
106

 From the Soros Foundation website: http://www.soros.org/about/bios/a_soros 



 38 

Menzies met him at the airport and helped him get started. Eventually, the Hungarian 

government decided to match the contributions of Soros, which had a galvanizing effect. 

Today, the Soros Foundation has developed extensively around the world, especially in 

Eastern Europe. Soros also helped to found the Central European University in Budapest, 

a graduate school which focuses on political and social development. Allowing Soros to 

set up his organization in their country in the 1980‟s gave Hungary a lot of good press, 

according to Chikes, and contributed to their being the first Warsaw Pact country to host 

a meeting of the Commission on Security and Cooperation in Europe, in 1986.  

Both Chikes and Menzies informed me that Hungary was more open than any 

other Warsaw Pact country. Menzies referred to Hungary as “the happiest barracks in the 

camp… [The government] cut people a lot of slack in terms of economics and private 

business. They also offered a good deal of latitude with cultural materials [relative to the 

Soviets and the East Germans, for example].” In 1984, U.S. Ambassador Nicolas Salgo 

(‟83-‟86) endowed a Visiting Professorship of American Studies in the English 

Department of the Eötvös Loránd University in Budapest. According to Chikes, the first 

American professor chosen was left completely untrammeled by the Hungarian 

authorities, something “unimaginable” in the neighboring Communist countries during 

this period. According to Chikes, “[the Hungarian authorities] would generally let things 

pass. You had to really go for it” to anger them.  

Chikes told me that only once did he get into trouble with the agitprop officials. 

During this period the United States was distributing Dialogue magazine to countries in 

the Eastern Bloc (it has since been discontinued). The magazine was a quarterly which 

contained a selection of apolitical articles from high-brow American periodicals like The 



 39 

New Yorker and The Atlantic Monthly on such subjects as literature, the sociology of the 

U.S., and architecture, and it also contained about 15-20 pages of articles that pertained to 

the bilateral relationship between the United States and Hungary in some way. (full 

disclosure: my father, Thomas Eichler, helped to edit this magazine in Vienna from ‟85-

‟87). Chikes was called in by the agitprop for distributing thousands of VOA listener 

guides with the magazine after some Hungarian citizens had complained: there was an 

article in the guide criticizing Nicolae Ceausescu, the vicious leader of Romania, and 

another one criticizing Soviet disinformation. According to Chikes, he was the only 

officer in any Warsaw Pact country to whom this happened. Chikes had his “wrists 

slapped,” but the magazines had already been sent out with the enclosed listening guides. 

Chikes told me that the reaction by the authorities was in his view rather perfunctory, 

since the general consensus in Hungary at the time was that the Russians were liars and 

that Ceausescu was despicable. 

 Chikes also noted that, in his opinion, the fall of the Soviet empire began in 

Hungary, which is perhaps not surprising given its openness relative to the other Warsaw 

Pact countries. East Germans were fleeing to Hungary through Czechoslovakia, and once 

in Budapest they would go to the West German Embassy to seek refuge. In 1989, 

Hungary decided to take down the Iron Curtain on the border with Austria; from there the 

Germans had an easy trip to West Germany. In Chikes‟ view, this flow of refugees, 

which undermined the entire Warsaw Pact, amounted to freedom of movement and led 

eventually to the fall of the Berlin Wall. 

The biggest handicap Chikes faced in Hungary was not overcoming the Soviet 

empire but navigating the bureaucracy of the U.S. Government. He told me that “Poland 



 40 

had always been the darling of the State Department and USIA bureaucracies within the 

Warsaw Pact.” To start with, there is a much larger Polish community in the U.S. 

compared to Hungarians. The Poles had also been more spirited in their fight against 

Communism, which lent them more ardent support from Washington (e.g. the widely 

popular Solidarity movement in the 1980‟s, which got a lot of international press). In the 

Chikes‟ estimation, the bureaucracy for East European affairs had a strong Polish bias.  

The budget and staffing considerations were based on that. So when I got to 

Budapest, the Polish government had already put the lid on [the Solidarity 

movement]; they were under martial law. So [the embassy in Poland] was 

extremely limited in what they could do. Meanwhile, I‟m in Hungary…there 

wasn‟t a whole lot of agitation there… the whole Hungarian thing, after ‟56 it had 

all sort of gone to sleep. So I‟m arguing, look, I can basically do anything here. 

Give me the money that you can‟t use now in Poland. But that‟s the last thing on 

earth they ever want to hear at headquarters… Of all the European posts, the only 

[European] ones smaller than mine in terms of funding and staffing were the 

Vatican and Luxembourg, and this was during a period when the sky was the 

limit, and I was so frustrated. 

 

Chikes then discussed the repercussions he faced for attempting to influence the amount 

of resources coming from Washington: 

No bureaucracy likes someone from out there in the field telling them how to 

reorder the universe. It was like pounding my head against the wall. It caused me 

a lot of problems career-wise, because I kept harping away at it… They said, „you 

have to live within your means.‟ It was seen as a sign of bad management that I 

couldn‟t make do with what I was given. I was saying „what you‟re giving me is 

completely inadequate to the possibilities.‟ And so I quickly put myself at odds 

with the powers that be because they just hate that. If you poke the beast in the 

eye, it will come lashing back, there‟s no doubt about it. 

 

Interestingly, Chikes was on the other end of this relationship from 1990-91, when he 

was working in Washington, overseeing the disbursement of funds to the Soviet Union 

and Eastern Europe. He came to understand that “it‟s very tough to reallocate resources; 

it‟s good to make cuts for everyone equally,” so as not to necessitate a complete 

reorganization. And while he was delighted to see more funding going to countries like 



 41 

Bulgaria, he also understood that, in the long run, “the Bulgarian-U.S. relationship is 

never going to be of the nature of importance to us as the French-American relationship,” 

so it was perhaps not wise to pull resources out of Western Europe to expand Eastern 

European operations. (A similar trend seems to exist today, as many European embassies 

are losing staff to Iraq.) So in the end Chikes‟ views on the matter of funding are complex 

and a bit ambivalent. It is important for him that Eastern European missions be funded 

adequately, but he is adamant in his view that America‟s relationship with Western 

Europe should remain the priority. For Chikes, because of our shared values and long 

history of cooperation, these countries are our most important allies. 

By the 1990‟s people in Washington finally believed Chikes arguments about the 

need for more funding for Eastern Europe. According to Chikes, “it‟s like turning a 

dirigible. It takes a long, long time.” Unfortunately, by the time people‟s minds were 

changed, the region had become less of a priority for American foreign policy, since the 

Soviet Union had disintegrated. The United States was turning away from Eastern Europe 

as a focal point of our foreign policy, though some in the government felt that this was a 

big mistake.  I spoke about this situation with a U.S. Government official who asked to 

remain anonymous. He started by emphasizing the significance of America‟s defeat of 

the Soviet Union:  

You could argue that Hungary is small, so who cares if we lose them. But if you 

look at the region as a whole, it‟s a very important region. We fought a cold war 

over it for 35 years, and so now that it‟s gone over to our side, we‟re kind of 

frittering away a tremendous victory that we had after ‟89. Nobody wants to put it 

like that because it sounds a little too triumphant and anti-Russian, but deep 

down, you know it‟s true. Suddenly the whole balance of power shifted in Europe. 

A Europe that was divided, that ended at the Elbe, now stretches all the way to the 

Ukraine. That‟s a huge advantage that we‟ve gained.  

 

This official then discussed the consequences of America‟s turning away from the region: 



 42 

 

If we don‟t keep up efforts in this area, we could lose this whole region again. I 

don‟t want to exaggerate and say they‟ll just go over to the Russian side. I can‟t 

imagine the Poles or the Hungarians, especially, doing that, but things could be 

Balkanized…or Finlandinized… [with] Russian pressure, partly economic 

blackmail with gas and oil, forcing these countries to make tough choices. They 

will be thinking, „Americans are distant and not interested anyway, so we better 

come to our own accommodations here, with the powers that really care about this 

area, like the Russians.‟ I‟m not saying that‟s happening, but it is a potential and 

the way to avoid it is to be engaged in this region.  

 

Recently Richard Haass, the former Director of Policy Planning for the State Department, 

gave a speech at the Fletcher school in which he noted that the United States has 

squandered a big opportunity in the twenty years since the Cold War ended, and that 

historians would not judge us kindly. At least in terms of public diplomacy, this seems to 

be the case. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 43 

Part II: Public Diplomacy in Hungary Today 

 

There are a variety of Public Diplomacy instruments being used in Hungary today. I will 

briefly go through the different positions within the Public Affairs section in Budapest 

and then explain the different instruments in use. The Public Affairs Officer, who is in 

charge of running the section, is Mr. Michael Hurley. I had the fortune to speak with Mr. 

Hurley on the phone and will elaborate on his remarks later. Underneath the Public 

Affairs umbrella are the Press Attaché, who runs the Press and Information office, and 

the Cultural Attaché, who runs the Cultural Affairs Office. There is normally a Regional 

English Language Officer as well, although this position is vacant at the moment; a 

replacement is slated to arrive in August. In addition, there are 15 Hungarians working in 

the Cultural Affairs Office as Foreign Service Nationals. It should also be noted that there 

are no U.S. consulates in Hungary, perhaps because of the country‟s small size, and that 

RFE and VOA no longer broadcast in Hungarian (RFE stopped its Hungarian service in 

1993, and VOA in 2003, the latter the result of Broadcast Board of Governors reforms.) 

 

Press and Information Office 

The Press and Information Office typically deals with the media on behalf of the 

ambassador and all sections of the embassy, as well as visitors to Hungary from the 

United States. According to the embassy‟s website, this office works “with members of 

the media to provide information on policies of the U.S. Administration, disseminate U.S. 

Government statements, and respond to queries from journalists regarding U.S. 

Government actions and positions.
107

” The press attaché is responsible for monitoring 

                                                 
107

 accessed at http://hungary.usembassy.gov/press2.html 



 44 

local media, both print and electronic, and prepares a daily press briefing for the 

ambassador with the major news stories of the day. There is also a report sent to 

Washington, if necessary, of the major news events concerning the United States and the 

press reactions to them, though in relatively inward-focused Hungary, there is sometimes 

not much to do in the way of media reactions because the media doesn‟t react to news 

from America as much as the press does in other European countries.  

 

Cultural Affairs Office 

The Cultural Affairs Office “focuses on academic and cultural exchanges, 

democracy and civil society projects, and American studies.
108

” There are many 

opportunities available for individuals interested in traveling to the United States. The 

Fulbright Program for “teachers, lecturers, researchers, and graduate students” is perhaps 

the most well known. A government official who I spoke with told me that the number of 

„Fulbrighters‟ in the past three or four years has been around 25 per year from both the 

United States and Hungary. The Board of the Hungarian-American Commission for 

Educational Exchange, which decides on the Hungarian participants, consists of 10 

people, appointed by the U.S. Embassy and the Hungarian Ministry of Education. “The 

governments of the U.S. and Hungary are represented by two members each; the others 

are university professors and representatives of the private sector.
109

”  

Also well known is the International Visitor Leadership Program. An additional 

25 Hungarian “future leaders” chosen by the embassy travel to the United States on this 

program each year; they typically stay for three or four weeks, meeting with their 

                                                 
108

 accessed at http://hungary.usembassy.gov/cultural.html 
109

 accessed at http://www.fulbright.hu/boardtag.htm 

http://hungary.usembassy.gov/cultural.html
http://www.fulbright.hu/boardtag.htm


 45 

professional counterparts in such areas as media, politics, education, the environment, 

and economics, and they also normally get a chance to travel around the country. In 

addition, there are student-advising facilities in the Fulbright office, as well as a center 

for such tests as the GRE, the GMAT, and the TOEFL. 

Another important entity in terms of exchanges is the Hungarian-American 

Enterprise Scholarship Fund, which seeks to “promote free enterprise and development in 

Hungary and to continue to strengthen ties between the United States and Hungary by 

creating opportunities for accomplished Hungarians and those of great promise to gain 

professional experience in the United States, thereby enhancing their contribution to 

Hungarian society.
110

” The origin of this fund traces back to 1989, when Congress 

enacted the “Support of Eastern European Democracy Act (SEED),” which sought to 

provide funds to the newly free countries in Eastern and Central Europe. The U.S. 

Agency for International Development oversaw the development of the Hungarian-

American Enterprise Fund and similar such investment funds in neighboring countries. 

Some of the profits from the Enterprise Fund provide the resources for the Hungarian-

American Enterprise Scholarship Fund, which pays for 20-30 annual one-year programs 

for Hungarian students and mid-level professionals to get Masters in economics, business 

management, or applied sciences at the graduate level in the United States. The fund also 

provides 6-12 month internships at leading American companies and organizations, and 

supports mid- and senior-level Hungarian professionals in “business, public 

                                                 
110

 accessed at http://www.haesf.org/about_haesf/index.html 



 46 

administration, non-profit organizations and academia enabling them to pursue individual 

independently organized projects in the United States
111

.” 

 The Cultural Affairs Office also works with the Soros Foundation in supporting a 

network of educational advising centers around the country, giving advice to Hungarian 

students who want to study in the United States. In addition, this office sends university 

professors and experts to “short-term programs such as U.S.-based winter and summer 

institutes on American Studies topics or conferences and meetings of U.S. scholarly 

associations.
112

”  

The office also works with high schools to incorporate coursework “dealing with 

responsible citizenship in a democracy
113

,” and provides assistance to English teaching 

programs at universities in the form of teaching materials. Experts in academic and 

professional fields can also be provided for “workshops, training programs, or to act as 

consultants.
114

” An additional exchange opportunity worth mentioning, though it is not 

U.S. Government funded, is the Kellner Program, which sends seven Hungarian students 

per year to Bard College in New York or Trinity College in Connecticut, with all 

expenses paid. 

 Another section of the Cultural Affairs office, the Regional English Language 

Office (RELO) seeks to “ensure that there is an English-competent cadre of professionals 

and government officials who can participate directly in dialogues with their U.S. 

counterparts, participate in U.S. Government exchange programs, and work with U.S. 

companies and organizations that would like to do business with the host country. The 

                                                 
111

 accessed at http://www.haesf.org/index.html 
112

 accessed at http://hungary.usembassy.gov/cultural.html 
113

 ibid 
114

 ibid 



 47 

RELO assists the English teaching community in the host country to develop the 

language competency of the professionals and the successor generation.
115

” As I 

mentioned above, there is currently no Regional English Language Officer, although one 

is scheduled to arrive in August. 

 

Information Resource Center 

There is also an “Information Resource Center” in the Budapest Embassy. 

According to the Embassy‟s website, the Information Resource Center “assists both the 

general public and the Embassy‟s official contacts. With our specialized knowledge of 

the United States, we can help you find a comprehensive answer to a U.S. related 

question or point you in the right direction for further information
116

.” The services 

offered by the center include:  

 General information on the United States 

 Accurate U.S. Government information (including statements, fact sheets, and transcripts),  

 A comprehensive collection of news articles, which provides access to more than 10,000 

sources 

 Updates on legislation in the United States 

 Newsletters in six subject areas  

o Economic 

o Defense, NATO and Response to Terrorism 

o Environment 

o Health 

o IT  

o U.S. Society and Values 

                                                 
115

 accessed at http://hungary.usembassy.gov/relo.html 
116

 accessed at http://hungary.usembassy.gov/irc.html 



 48 

All of the newsletters are in English and run from around 20 to 50 pages. They contain 

mostly articles from U.S. think tanks and journals, as well as State Department 

publications. 

American Corners  

 

 The first American Corner was opened in Hungary in 2004, and there are 

currently four around the country. According to the Embassy website, 

“American Corners” serve as regional resource centers for information and 

programs highlighting American culture, history, current events, and government. 

"American Corners" typically host discussion groups, seminars, digital video 

conferencing, poster exhibits, and meetings with U.S. and local specialists on a 

wide range of American-focused topics. They act as a regional repository for the 

use of American-themed books, videos, DVDs, and CD-ROMs and provide free 

Internet access and educational materials. Operated as partnerships, the U.S. 

provides equipment and materials while host institutions provide staffing and the 

free use of space.
117

 

 

There are American Corners in Pecs, in the southwest; Veszprem, in the west; Debrecen, 

in the east; and Eger, in the northeast. The Corners were opened in the same order is 

listed, starting in 2004, with one opening each year through 2007. The partners for the 

different Corners include universities and local and county governments. 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
117

 accessed at http://hungary.usembassy.gov/american_corners2.html 



 49 

 

Public Affairs Officer 

 According to Mr. Hurley, though there is a Mission Strategy Plan for public 

diplomacy efforts in Hungary, i.e. a document which attempts to tie resources to strategy,  

quite a bit of the work that we do here in Hungary is necessarily unplanned. Since 

we have a fairly small budget, we don‟t invite big groups or performers over the 

way we used to. But they show up on our doorstep here. We had the New York 

Philharmonic come in, the Pittsburgh Symphony recently…these are not projects 

that are funded by the embassy, but we work with them to bring some publicity to 

them and also perhaps do a reception, so we get them together people they might 

not meet…a big part of what we do is facilitating those kinds of meetings.
118

 

                                                                                                                                            

Mr. Hurley, when asked to identify the target audience for public diplomacy efforts in 

Hungary said “that‟s always a difficult question…but primarily, opinion-makers, people 

of influence we have contact with….our primary audience is not the masses of people 

who really don‟t care about foreign affairs, but rather those people that do.” Such elites 

would include people working in think tanks, those involved in media, authors, and 

intellectuals. Though this is not to say that no effort is made to reach out to the average 

Hungarian. Recently, the Harlem Globetrotters were in Hungary. Mr. Hurley gave a 

speech to a crowd of 10,000 people at halftime, and presented a “Sports Diplomacy 

Award” to each of the players, while explaining to the audience how much they had 

contributed to American culture as African-Americans.  

I asked Mr. Hurley to tell me why America‟s relationship with Hungary is 

important in today‟s world, and he offered the following: 

 

 

                                                 
118

 this and subsequent quotes are taken from a phone interview with Mr. Hurley on 

3/17/08. 



 50 

It‟s important that we do public diplomacy because it helps us lay the context for 

having a dialogue. We speak to them directly through the media by telling and 

explaining what our policies our, but I‟ve just spent the last three weeks going 

around the country talking about the U.S. election system because it‟s of interest 

and it‟s an exciting election. It‟s not that we‟re telling them „this is how things 

should be done,‟ but rather „this is how we do them...we also do cultural things 

which help people understand that we‟re not ten feet tall and we‟re not just about 

war in Iraq.‟   

 

According to Mr. Hurley, “The ‟56 thing comes up once in a while. Most people are 

conscious of it...They like to remind us of it. We like to remind them that we didn‟t have 

World War III either…[But] they don‟t rub our noses in it anymore, it‟s not a huge issue. 

Anti-Americanism is not huge here either.” 

 Mr. Hurley also spoke about Russia‟s recent decision to back Southstream, 

Russia‟s planned pipeline across southeast Europe, which could „threaten the prospects of 

Nabucco, a rival pipeline supported by the US and the European Union
119

.‟ According to 

Mr. Hurley,  Russia “is a concern… He who holds the energy tap has the ability to 

influence policy. We encourage Hungarians to think about energy diversity, we 

encourage them to think about the Nabucco pipeline…rather than Southstream. But we 

have limited influence in a situation like this. It‟s a European issue.”  

 One interesting effort that Mr. Hurley mentioned was a cooperative arrangement 

with Hungarian television crews, which travel to the United States and work with an 

American producer on a program exploring some aspect of American society. Themes 

such as racial tolerance, voluntarism, philanthropy, or women‟s empowerment are 

typically chosen, at the suggestion of the U.S. Embassy. These programs are valuable 

because “it‟s looking at the United States through the eyes of Hungarians…that gives it 

                                                 
119

 “Hungary backs Russian pipeline,” FT.com, 2/26/08, accessed at 

http://www.ft.com/cms/s/0/7dc1daa6-e3f5-11dc-8799-0000779fd2ac.html 



 51 

greater credibility, because it‟s Hungarians talking to Hungarians, and there‟s less of a 

fear that it might be propaganda because it‟s an official source…They‟re free to say what 

they want, but most often these things turn out very well and they give very positive 

views.” 

When asked to identify the most important instrument of public diplomacy in 

Hungary, Mr. Hurley responded that public outreach is his most effective tool.  

Ambassador April Foley has visited more than 30 cities in Hungary. There are lots of 

presentations at high schools to encourage students to go to college in the United States, 

for example, and meetings with newspaper writers, where U.S.-Hungary relations are 

discussed, as well as frequent meetings with U.S. companies in Hungary. There are also 

links with the American Chamber of Commerce in Hungary. Most of these connections 

are through the Foreign Commercial Service, though Public Affairs has worked with 

AmCham in developing an audience for Karen Hughes to talk about Corporate Social 

Responsibility. Asked to sum up his job, Hurley emphasized the variable nature of his 

work: 

It‟s a very interesting office…We work across the board… with all elements of 

the embassy…it‟s not just about media….we also are very much interested in the 

political situation, and we had a recent visitor, Colleen Graffy [Deputy Assistant 

Secretary of State for Public Diplomacy], and she had a very interesting meeting 

that the political section set up at my house which consisted primarily of young 

political party activists, and it‟s tough to get them together, because politics is 

kind of a rough game here. [It‟s hard to] get members of four or five political 

parties together in one room. It‟s quite instructive that they were younger party 

activists, rather than the more professional seniors, and they had quite a good 

discussion…so like I say, we work across the spectrum. 

 

Another U.S. official with whom I spoke told me that in the past couple of years, 

the big events in the diplomatic relationship between Hungary and the United States have 



 52 

been the handover of the Tancsics Prison complex to the Hungarians and the recent 

progress on the visa waiver status of Hungarian citizens who want to visit the United 

States.  

The Tancsics prison can be thought of as Hungary‟s version of the Bastille. It is 

named after Mihaly Tancsics, “a luminary of the 1848 revolution…who was accused of 

sedition and held captive by the Hapsburgs, but set free when partisans stormed the 

place.
120

” The building was given to the United States after the Second World War, and 

since then it has been used for ceremonies and as a barracks for marines who guard the 

Embassy, but the Hungarian government and people wanted it back. During George W. 

Bush‟s visit marking the 50
th

 anniversary of the 1956 Revolution, Hungarian President 

Ferenc Gyurcsany took the opportunity to say the following: "Within a couple of 

months," the prime minister announced, the Tancsics prison will finally return to 

Hungarian ownership. "Let me tell you quite frankly," he added, "that the president 

showed much more understanding for the importance and the meaning of this issue. And 

just within this circle I can say that he promised, and if he did that, it will happen.
121

" 

Some thought that Gyurcsany had been using “all his diplomatic skills to corner Mr. 

Bush during their brief appearance before the Hungarian and American news media,
122

” 

and that prior to his statement no promise had in fact been made. However it came about, 

terms were reached, and the United States will receive two buildings next to the U.S. 

Embassy. This will allow operations to be consolidated (currently the Public Affairs 

                                                 
120

 “In Europe, Bush Hears a Tale of 2 Prisons,” The New York Times, 6/25/06 
121

 ibid 
122

 ibid. 



 53 

section, the Foreign Commercial Service, one of the military attachés, and USAID all 

have their offices outside of the embassy proper).  

The possibility of Hungary joining the Visa Waiver Program has been a recent 

effort of the Public Affairs section. According to one official with whom I spoke, the 

issue of Visas is often a “bilateral irritant,” so improving the situation has been the focus 

of a lot of recent effort. On March 18, 2008, a Memorandum of Understanding was 

signed by both countries on this issue. In the last few months, there have been “numerous 

contacts with media, press round tables, interviews with the ambassador… And at least 

some of the myths have been cleared up about supposedly horrible things happening to 

you at the visa interview, about everyone getting turned down. Now expectations are on 

track with the visa waiver program (i.e. what the steps are). So if you put up enough of an 

effort in order to educate people, eventually you can see some improvement. Not 

overnight, but piecemeal, bit by bit.” 

According to Mr. Hurley, “by and large, politics in Hungary is very intensely 

local and to the extent that people pay attention to foreign affairs at all, or what the 

United States is up to, is not quite the same as in Germany or France or other countries.” 

The main opposition party (the conservative Fidesz) and the party in power (the 

Hungarian Socialists) don‟t have much to say to each other, though they agree more on 

foreign policy than on domestic issues.  According to Hurley, “Hungarians are a lot like 

Americans. They‟re much more concerned with pocketbook issues than they are with 

foreign affairs.”  Another U.S. official with whom I spoke offered an insightful 

commentary on these unique features of Hungarian public opinion:  

 

 



 54 

Hungarians don‟t have a great deal of interest for outside matters and politics. 

They‟re very inward focused, very concerned about domestic struggles…more so 

than others….they really don‟t focus on much outside their own borders, unless 

it‟s concerned with transborder Hungarians… This is unusual for a small country. 

Typical in Kansas…. But here, with neighbors literally an hour away by car, it‟s 

amazing how disinterested they are in foreign affairs.  

 

This official then turned to implications for the United States-Hungarian relationship: 

 

But to some extent it works to our advantage. They don‟t follow the ups and 

downs of what we‟re doing. There is still a lot of residual good will for the U.S., 

still a lot of traditional dismissal of the Russians. So I don‟t think there is a sort of 

Russophilic tradition as in the Czech Republic, where there was a strong pan-

Slavic feeling about the Russians. I have never met anyone here who really 

admires Russia…. There is a general acknowledgment that „hey, Russia is big, 

Russia provides us with 80% of our gas so we‟re going to have to live with them, 

we need them”…But it‟s not because they especially like Russia. They just 

recognize that their gas will be coming from Russia for the foreseeable 

future…They feel like they‟re part of the transatlantic western tradition and the 

Russian “iron rule” that Putin has reinstituted is too foreign too them. 

 

It seems from these statements that there is a unique and genuine potential for cultivating 

public opinion in Hungary, to an extent not being realized today.  

 

Challenges to doing PD in Hungary 

The Language 

A U.S. official I spoke with told me that one of the biggest challenges facing U.S. Public 

Diplomacy efforts in Hungary is the language, which is known as one of the most 

difficult in Europe and has few linguistic relatives: 

The language is a nightmare. Very few people at the Embassy really speak it. 

There are maybe two officers that have decent enough Hungarian to be able to 

chitchat in it. We don‟t really have any officer that would have good enough 

Hungarian to interpret or translate. [This is] pathetic but understandable. The 

language really is very tough. And it‟s a medium-sized post with no other posts 

using the language, so there‟s very little use for someone who has the language, 

because they can‟t be recycled to other assignments in other posts where they can 

use it. If you have German, Russian, or Arabic you can go to other places. Even 



 55 

with Japanese, which can only be used in one country, you can go to a bunch of 

consulates. So most languages have lots of different postings, or even different 

countries. Hungarian doesn‟t go anywhere; it‟s kind of useless in the sense that 

it‟s got no relatives; it doesn‟t help you get into another language.  

 

This official went on to discuss the upshot of lacking true fluency:  

 

It cuts us off somewhat. None of us can really thoroughly read the paper. I can 

kind of skim it and gist it, and when I see something that I think we should get a 

better read on, FSN‟s can translate it. But then you‟re getting a lot of stuff second-

hand, not really direct. I can‟t pick up an editorial and get a real flavor for the 

tone, or know how seriously I should take a comment on President Bush. That‟s 

very hard to pick up. Yeah, it‟s an editorial on missile defense and it‟s critical of 

the US, but there‟s not much more can I say about it. 

 

A related problem is one of cultural friction, which might be expected to arise 

given the linguistic and historical differences between the United States and Hungary. 

Yet despite these barrier, rarely do officers get into situations with journalists in which 

there are fundamentally different way of looking at things, according to this official: 

“With Hungarians, it doesn‟t come up that much. The need for a transatlantic 

relationship, for NATO, for close cooperation, all those things are pretty much given. No 

one‟s challenging that. The difference is in the details: Gauntanamo, torturing people, 

capital punishment. Those are not fundamental bilateral issues.”  

But while there is fundamental agreement regarding these basic issues, Hungary 

may not see its relationship with the United States in the same way that it used to. Tamas 

Landesz, a Hungarian student at the Kennedy School of Government at Harvard 

University, told me that this relationship is no longer as significant to Hungarians as in 

the past. In the 1990‟s it was exceedingly important for Hungary to develop good 

relations with Washington because the country was focused on joining NATO (which it 

did in 1999). But now the priority has shifted to Hungary‟s relationship with the 

European Union, and the United States perhaps no longer has the influence it once did.    



 56 

 

Lack of Funding 

Another problem, which I alluded to earlier, has been the reallocation of funding and 

personnel from Europe to other parts of the world, particularly the Middle East. The 

official I spoke with characterized this as “very foolish” and “overreacting”:  

Why do we need a thousand people in Baghdad? What could they possibly 

accomplish there? We‟re starting to take countries like Hungary that are still 

basically pro-American for granted and hope that they just stay that way. Well, 

they won‟t stay that way unless you cultivate them a little bit. Simply barraging 

them with policy messages is not enough. It‟s not going to make people change 

their minds. That requires people on the ground and the fostering of 

relationships…Fulbrights, for example. A life altering experience. It can create 

someone who understands the U.S. and sees things our way, who has a lifetime 

connection with the U.S. But that stuff costs money. Cut it and ship it to Iraq, 

where it‟s probably not doing too much good anyway, because the conditions 

aren‟t right for that sort of programming, and you really do lose out. [It‟s] the 

biggest drawback here. Funding is really tight. By a certain point in the fiscal 

year, you realize you can‟t really do much else. No more programs, no more 

speakers, no more IVs, everything has been used up. 

 

This official then went on to discuss the ramifications of the United States‟ policy of 

cutting down on the amount of resources going to posts in Europe:  

Once you start taking entire regions for granted, as we are doing in Eastern 

Europe, you‟ll start losing them. The new generation will not remember our 

support for dissidents in the 70‟s or 80‟s or VOA broadcasts or the Marshall Plan 

or food relief after Word War Two. That generation is retired or dead. The 

younger generation will know various unprovoked wars, rendition flights, 

torture…negative things, without any real tangible positive stuff from the U.S. 

We used to have a huge diplomacy effort in the Soviet bloc when we could get 

away with it, and that had a huge impact, creating a whole generation that grew 

up liking U.S. Jazz and other American art forms and so forth. All that is 

disappearing because we can‟t provide that, so all they‟re getting is trashy movies 

from Hollywood 

 

 

 



 57 

 

The Bureaucracy 

And finally, the bureaucracy of the State Department can create obstacles, as mentioned 

earlier in my discussion of Mr. Chikes‟ work during the 1980‟s. The U.S. official I spoke 

with told me that the bureaucracy of the U.S. Government can be an impediment: 

Obviously if it was a much smaller operation, there‟d be a faster response to 

things and we‟d gain some speed and flexibility, but on the other hand, there is 

something to be said for checks and balances. Nobody should be a rogue element 

out there on their own mission doing whatever they want. It‟s a bit slow and 

cumbersome, and when a journalist says “can you get me the policy in two hours 

so I can meet the deadline?” it‟s probably not going to happen unless something is 

already out there that‟s been cleared and is ready to go that I can just email him.  

 

This official then went on to suggest that the bureaucracy not only hinders the speed of 

operations; it can also hurt the State Department‟s actual output: 

 

Sometimes there are suggested Op-Eds from Washington that have either been so 

worked over by the committee process that by the end it‟s kind of a bland mish-

mash that‟s too dull to read even in English, or it‟s a good message, but it‟s too 

late already. This was my pet peeve for years: every year we went through the 

process of asking for a nice op-ed from the Secretary that we could place in 

newspapers on the anniversary of 9/11. 9/11 would come around, and [the papers] 

needed it by 9/11 because by 9/13 they don‟t want to print it anymore. Sure 

enough, the approved statement would arrive around 9/13.  

 

Clearly, the bureaucracy at times inhibits the effectiveness of public diplomacy 

operations, and efforts to streamline could be helpful in this regard. 

 

 

 

 

 



 58 

 

Public Opinion in Hungary Today 

 According to a series of polls commissioned by the State Department‟s Office of 

Research, and carried out by the research firm Tarki in Budapest, the current public 

opinion towards the United States is somewhat mixed.  

Graph 1 

Take graph 1, for example, which disaggregates opinions of the United States in 2007. It 

is “based on data from face-to-face interviews conducted July 18-29, 2007 with a 

nationally representative sample of 1,033 adults age 18 and older in Hungary
123

.” On the 

one hand, America‟s people, technology, economic system and culture are all viewed 

very positively by Hungarians. However, more people in Hungary view the United States 

government unfavorably than favorably.  

                                                 
123

 The number of subjects was slightly different in each country: 1,025 in the Czech 

Republic, 1,000 in Poland, 1,016 in Slovakia, 1,000 in Bulgaria, and 1,050 in Romania. 

Also, the company actually carrying out the interviews varied in each country. The 

survey questions were prepared by the Office of Research. 



 59 

 

Graph 2  

In this next graph, we can examine how the (aggregated) favorability of the United States 

has fared over the last decade. Until around 2002, this was quite high and relatively 

stable. However, in the run-up to the Iraq war and the subsequent invasion, favorability 

dropped almost 30 percentage points. Taken in conjunction with the previous graph, it 

seems likely that most of this stems from criticism of the U.S. Government policies rather 

than a dislike of American culture or people in general.  

Favorability has shown some improvements since then however, and the most 

recent data shows the United States enjoying 60% favorability in Hungary. One 

disheartening note is the extent to which Russia‟s favorability has increased. In the period 

before 2004, this was mostly in the 20-30% range. But since ‟04 it has climbed steadily. 

Now 50% of Hungarians respond with favorable opinions of Russia. Perhaps this is 

related to a recognition that the future of Hungary to a large extent is tied to Russia‟s 



 60 

energy supply, and perhaps also to a perception that the United States no longer enjoys 

the preeminence it once did. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Graph 3 

The next three graphs 

deals specifically with the issue of Russia. Fifty percent of Hungarians feel that Russia is 

a reliable energy partner. This corresponds almost exactly with the 53% in the previous 

graph who have positive opinions of Russia.  

 

Graph 4 

50

78

828584
77

60

30 28
262524 22

53

32

0

20

40

60

80

100

1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Figure 1.  Favorable Opinion of the U.S., Russia among Hungarians Improves
Q:  Do you have a very favorable, somewhat favorable, somewhat unfavorable or very unfavorable 

opinion of the United States/Russia? 

Iraq War begins

Source:  Office of Research surveys, 1996-2007

% U.S. favorable        % Russia favorable     



 61 

However, as evidenced by this graph, there does seem to be some real ambivalence about 

Hungary‟s dependence on Russian energy supplies. Fifty-five percent of Hungarians are 

concerned about this issue. 

 

 

Graph 5 

As evidenced by this final diagram, America still enjoys a significant advantage over 

Russia in terms of public opinion in Hungary. In this graph, for each subtopic, the 

percentage pertaining to the U.S. is on the left and the percentage pertaining to Russia is 

on the right. The United States enjoys significant advantages in terms of helping poor 

nations to develop and promoting democracy. Our advantage is smaller but still 

significant with regard to the security needs of Hungary. And our leads with regard to 

treating Hungary with respect, being a reliable partner, and taking into account Hungary‟s 

interests are quite small and perhaps reason for concern. There seems to be a real need for 

public diplomacy work in Hungary so that the United States can continue to enjoy its 

advantage over Russia.  



 62 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Recommendations 

The public diplomacy operations which currently exist in Hungary are working well. 

However, in my view there are some clear areas for improvement, in descending 

order of importance. 

1) Increase funding for operations 

It is essential that the United States proactively engage the people of Hungary. 

Obviously, resources are necessary to make this happen. With more funding, 

increased exchanges and programming will be possible.  

2) Resume VOA broadcasting in Hungarian   

The decision by the Broadcast Board of Governors was misguided and needs to 

be corrected. Cultivating positive views of America on the part of Hungarians is 



 63 

important, and resuming VOA broadcasting in Hungarian would be an important 

and necessary step towards this goal.  

3) Improve language training of Foreign Service Officers                  

In order to function effectively in country, it is essential to be able to speak and 

read the language fluently. To this end, there should be a concerted effort towards 

improving the level of Hungarian among Foreign Service Officers. Perhaps a re-

evaluation of the „clientitis‟ rules is in order, as well, since such regulations 

inhibit those who have spent years in a country from actually being able to use 

their experience and language skills. 

4) Streamline the bureaucracy to the extent possible, to give officers on the ground 

more leeway to use their local expertise.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 64 

       Map 1: Hungary after the Treaty of Trianon 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 65 

Map 2: Present Day Hungary 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


